12 mei, 2007

Lokaal verkiezingsmateriaal CAP Aalst + belang van de campagne

De volgende dagen zullen we het lokaal verkiezingsmateriaal van CAP Aalst publiceren. Naast de nationale folder in kleur zullen we 2 lokale pamfletten en 1 provinciaal pamflet verdelen.

Naast de pamfletten zullen we ook affiches van de individuele kandidaten op de officiële aanplakborden aanbrengen. Het is vooral belangrijk (ook naar de toekomst toe) om CAP een gezicht te geven en de betreffende kandidaten aan CAP te linken.

De pamfletten

1. Een pamflet recto-verso DIN A4 met vooraan de foto's van de Aalsterse kandidaten en achteraan een synthese van het programma in enkele slagzinnen per thema plus de aankondiging van de provinciale verkiezingsmeeting op 1 juni, aangevuld met de contactgegevens van CAP Aalst.

Dit pamflet kan volledig los van de rest van het materiaal verspreid worden (en dient enerzijds als massapamflet bij evenementen - de markt bijvoorbeeld- en anderzijds als back-up als de nationale folders uitgeput zijn)

2. Op vraag van een militant hebben we ook een mini-flyer gemaakt (1/3 van DIN A4) met de foto's van de kandidaten en 1 centrale idee (zie afbeelding) Deze flyers zijn ideaal om bij de nationale folder te voegen of als 'reminder' kort voor de verkiezingen.

3. Het provinciaal pamflet zullen we vooral gebruiken buiten Aalst. Zo gaan we o.a. CAP Dendermonde eern handje toesteken.

Het lokaal budget

De mei-avond bracht nét geen 700 euro zuiver in het bakje (698 om precies te zijn) Daarvan schrijven we 200 euro over naar CAP nationaal. Dit wil zeggen dat er nog 500 euro overschiet om de lokale campagne te voeren. De nationale folder (4800 exemplaren voor Aalst) en de affiches worden betaald door nationaal. Met 100 euro kunnen we meer dan 2000 pamfletten A4 recto verso produceren. Uiteraard zullen we tijdens de campagne ook nog geld ophalen.

Nationaal budget

CAP werkt met een zéér bescheiden budget: 25.000 euro in totaal voor gans België. Het Vlaams Belang heeft 1,5 miljoen euro uitgetrokken voor de campagne (enkel voor Brussel en Vlaanderen)

De PVDA zal 600.000 folders verspreiden, CAP 125.000. Het lijkt echter zéér onwaarschijnlijk dat PVDA meer dan het viervoudige van de stemmen van CAP zal halen. Bij vorige verkiezingen kostte, als we het totaal budget verdelen over het aantal stemmen, een PVDA-stem het meeste, een LSP-stem het minste.
(aanvulling 13/05: Aangezien er voldoende geld binnenloopt bij CAP-nationaal worden er volgende week 100.000 folders bijgedrukt. Hoe meer geld, hoe meer folders! Doe vandaag nog je bijdrage! rekeningnummer op anderepolitiek.be)

Wat is er belangrijk bij de campagne?

Het is niet het geld dat je in je campagne stopt dat de doorslag geeft bij de verkiezingsresultaten maar wel of je boodschap aanslaat of niet, of je militanten er in slagen bredere lagen te bereiken. Een beperkt budget en een halve media-boycot zijn maar een relatieve rem. Het is CAP er immers om te doen om het netwerk van militanten uit te breiden om zo klaar te staan ná de verkiezingen. Het actieterrein bij uitstek van CAP is de werkvloer en het stakingspikket, niet het stembushokje. De verkiezingsdeelname heeft er al voor gezorgd dat er nieuwe CAP-kernen opgericht worden (o.a. in Dendermonde)

We krijgen van alle kanten info dat vooral binnen BBTK het CAP iets aan het losmaken is. Dit is naar ons weten de eerste keer in decennia dat dit gebeurt. Uiteraard zal zich dit niet onmiddellijk zichtbaar vertalen in stemmen. Het is echter wel een proces dat gestart is.

Bij de evaluatie van de verkiezingen zal het dan ook belangrijk zijn om de uitslag van CAP en PVDA samen te bekijken (en in Wallonië de Parti Communiste erbij) om conclusies te trekken. Oppervlakkig bekeken lijken er weinig programmatorische verschillen tussen CAP en PVDA. De verschillen liggen eerder historisch, organisatorisch en dieper ideologisch.

Al bij al is het niet slecht dat CAP en PVDA apart opkomen: het is twijfelachtig dat in dit stadium een kartel buiten het electorale, een meerwaarde zou hebben. De aparte verkiezingsdeelname geeft CAP de mogelijkheid zich op te bouwen. In de toekomst is er misschien wel een samenwerking mogelijk tussen CAP en PVDA.

Zo ook blijft de hand uitgestoken naar de groepen (half binnen en half buiten CAP) die niet deelnemen aan de verkiezingscampagne of zelfs op een andere lijst staan. Deze groepen bewijzen echter wel dat ze politiek een volledige andere oriëntatie hebben en weinig voeling met de werkvloer. Wie uitsluitend flaneert in VZW's, culturele en academische middens komt niet in contact met de 'traditionele werkvloer'. En laat het nu net dat zijn wat belangrijk is in de opbouw van een actieve linkse oppositie die in staat is het Vlaams Belang van antwoord te dienen.

Geen opmerkingen: