
Nog niet lang geleden pakte de SP.a uit met het idee dat er terug arbeiders in het parlement moeten komen. De CD&V 'pareert' deze pseudo-sociale mediatruck van de SP.a door een groot bedrijfsleider binnen te halen.
Kennelijk vindt Yves Leterme dat er te weinig managers in het parlement zitten… De persoon in kwestie is Peter Leyman, niemand minder dan de big boss van Volvo Cars Gent en provinciaal Agoria- en VOKA-voorzitter. Volgens HLN.be is Leyman: “sinds 2001 gedelegeerd bestuurder van Volvo Cars en in die hoedanigheid uitgegroeid tot een van de voornaamste captains of industry in Vlaanderen.” Hij krijgt dan ook de derde plaats op de CD&V-kamerlijst in Oost-Vlaanderen. Verder weet men ook te melden dat: “De kandidatuur van de 'captain of industry' Leyman moet onderstrepen dat de christen-democraten met een nieuw sociaal-economisch alternatief naar de federale verkiezingen trekken.” Dat laat alvast weinig aan de verbeelding over…
In het 'post-Volkswagentijdperk' smaakt dit toch wel erg bitter. Wil de CD&V de georganiseerde sociale afbraak in Volkswagen uitbreiden naar heel Vlaanderen en België? Leterme heeft vroeger al laten vallen dat indien de CD&V in de regering zit, men er met de botte bijl zou doorgaan en dat wat vakbondsprotest wel zal uitgezeten worden. In zo een geval is inderdaad een manager van de auto-industrie de geknipte man.
Kennelijk vindt Yves Leterme dat er te weinig managers in het parlement zitten… De persoon in kwestie is Peter Leyman, niemand minder dan de big boss van Volvo Cars Gent en provinciaal Agoria- en VOKA-voorzitter. Volgens HLN.be is Leyman: “sinds 2001 gedelegeerd bestuurder van Volvo Cars en in die hoedanigheid uitgegroeid tot een van de voornaamste captains of industry in Vlaanderen.” Hij krijgt dan ook de derde plaats op de CD&V-kamerlijst in Oost-Vlaanderen. Verder weet men ook te melden dat: “De kandidatuur van de 'captain of industry' Leyman moet onderstrepen dat de christen-democraten met een nieuw sociaal-economisch alternatief naar de federale verkiezingen trekken.” Dat laat alvast weinig aan de verbeelding over…
In het 'post-Volkswagentijdperk' smaakt dit toch wel erg bitter. Wil de CD&V de georganiseerde sociale afbraak in Volkswagen uitbreiden naar heel Vlaanderen en België? Leterme heeft vroeger al laten vallen dat indien de CD&V in de regering zit, men er met de botte bijl zou doorgaan en dat wat vakbondsprotest wel zal uitgezeten worden. In zo een geval is inderdaad een manager van de auto-industrie de geknipte man.
Alle tekenen wijzen erop dat het Generatiepact nog maar peanuts is met wat de gebrilde boekhouder Leterme in petto heeft voor de werknemers áls hij met zijn partij aan het federale potje mag likken.
De 'open VLD' operatie van de blauwe liberalen lijkt wat te verzuipen onder het 'verkiezingsgespin' van CD&V en SP.a. Allen proberen ze de kapitalisten ervan te overtuigen dat zij de aangewezen partij zijn voor de afbraakklus (van de Belgische welvaartstaat of tenminste wat er van overschiet) die eindelijk eens na lang talmen moet uitgevoerd worden. In onze buurlanden is de sociale afbraak al veel verder gevorderd.
Een georganiseerde linkse oppositie is meer dan ooit nodig tegen de sociale afbraakwaanzin van de traditionele partijen. Met het Comité voor een Andere Politiek (CAP) willen we een begin van zo een actieve oppositie opbouwen tegen de neoliberale mantra’s van inleveringen, ontslagen, langer werken, arbeidsduurverhoging zonder looncompensatie,… terwijl de bedrijfswinsten door het plafond schieten. Blijf daarom niet langer aan de zijlijn staan maar sluit je aan en word actief bij CAP!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten